SPALOVNA vs. SKLÁDKA
Trendem Evropského společenství
ve vztahu k ochraně životního prostředí je razantní snížení množství
skládkovaného odpadu do roku 2010. Proto se státy EU tímto problémem intenzívně
zabývají a hledají ekologická řešení odstraňování odpadů, kterých neustále přibývá.
POH ČR analyzoval hospodaření
s komunálními odpady v jednotlivých zemích Evropské unie. Většina
států již provozuje nebo připravuje spalovny komunálního odpadu pro využití
tohoto, energeticky využitelného odpadu. Z hlediska těchto technologicko –
ekonomických informacích je tato skutečnost silným argumentem pro pokračování
v přípravě tohoto projektu podle platné legislativy.
Odhaduje se, že splnění požadavků
Směrnice Rady 99/31/eS „o
skládkách odpadu“ a omezení
skládkování biologicky rozložitelných odpadů si v Evropě vyžádá výstavbu
dalších asi 300 spaloven, z toho jen v období 2003 – 2009 je
připravována výstavba 166 nových spaloven komunálních odpadů s využitím
tepelné energie. Více než 30 %
nových spaloven postavených v zemích EU v poslední době je umisťováno
na pozemcích dřívějších spaloven nebo v jejich sousedství; z toho lze
odvodit, že znalost občanů o skutečném vlivu provozu na životní prostředí může
zabránit mnoha neodůvodněným obavám.
Cílem je postupně zamezit
ukládání biologicky rozložitelných odpadů na skládky v postupných krocích
v letech 2010 - 2020. Ve svém důsledku to znamená uvést v České republice do provozu několik
nových spaloven komunálního odpadu do roku 2020. V dokumentu „Rámcová strategie financování investic na zajištění
implementace právních předpisů evropských společenství v oblasti životního
– část odpady“, kterou zpracovalo MŽP a schválila vláda dne 18.6.2003 se
odhadují investiční náklady na úpravu a výstavbu nových spaloven komunálních odpadů v letech 2010 – 2020 ve výši
cca 10 – 15 mld.Kč. V oblasti
východních Čech to znamená postupně snížit skládkování biologicky
rozložitelných odpadů do roku 2020.
V návrhu
šestého usnesení Evropského parlamentu z roku 2004 ke sdělení Evropské
komise „K tématické strategii prevence a recyklace odpadu“ se požaduje:
- od r. 2010 zakázat skládkování předem
neupraveného odpadu s obsahem biologicky rozložitelných složek
- od r. 2020 zakázat skládkování veškerého
využitelného odpadu
- považovat spalování odpadu za využití energie,
pokud je značný podíl energie dodáván třetí straně
- směrovat
odpad, který nemá v současné době smysl využívat, v co
největším množství do spaloven.
Je možno
konstatovat, že povolené emise ze spaloven, ať už se jedná o tuhé emise, těžké
kovy, dioxiny apod. vycházejí z požadavku minimalizace vlivů na životní
prostředí a jsou mnohem menší, než například emise z dopravy. Spalování
komunálních odpadů je v moderních spalovacích zařízeních vybavených
čištěním spalin považováno v EU za bezpečný a k životnímu prostředí
šetrný způsob nakládání s komunálními odpady. (Nizozemsko spaluje 42%
komunálních odpadů, Francie 39%, Německo
17% atd. Průměr zemí EU ve spalování komunálních odpadů činí 22 %. Tyto podíly se budou do budoucna dále zvyšovat).
Tab. 1 Naplnění kapacit vybraných spaloven SKO
v ČR za rok 2004.
Spalovna SKO
|
Max. kapacita spalovny
(tun/rok)
|
Spálené množství odpadu
celkem (tun/rok)
|
Z toho ostatní spalitelný
odpad (tun/rok)
|
Praha
|
310 000
|
208 079
|
- |
Liberec
|
96
000
|
92 260
|
12 108
|
Brno
|
240 000
|
88 000
|
21 740
|
CELKEM
|
526
000
|
407 079
|
33 848
|
Zdroj:EIA, 2005